Vissza
a nyitó oldalra Tisztelt
Barátaim, Július
13.-án csütörtökön 10.00 órától találkozunk Keszthelyen a Kastélyban,
a Balaton Akadémia nyilvános tanulmányi napján. 10.00
érkezés, kávé, köszöntés 10.30.
Tájékoztatás az áprilisi találkozónk óta végzettekről 10.35
Németh István Péter: Mégegyszer Petőfiről. 10.50
A magyar vidék. dr. Szabó Zoltán szóbeli kiegészítése (írását küldöm a meghívottaknak.
) felkért hozzászólók: dr. Bardócz Zsuzsanna, dr. Petro Kinga de Chalendar
és a jelenlevők 11.30
dr. Konrad Sutarski és dr. Cséby Géza versei 12.00
felkért hozzászólók: Gyimesi János, dr.Sallai Éva, dr. Keserü Katalin, Foltán
László, Várhelyi György és a jelenlevők. 13.00
Philippe de Chalendar karmester, csellóművész 13.
30 A találkozó zárása 14.00
közös ebéd.
( a Royal étterem a szokott helyen Kastély u. Akiktől
visszaigazolást kaptam, azoknak és csak azoknak rendeltem ebédet. 28 fő) (A
felszólalásokat 5 percre kérjük tervezni ez 1,5 gépelt oldal) Barátsággal
hívunk és várunk dr. Sándor József és May Attila vezetőtársaim nevében
is: dr. Szijártó István elnök 30-2378079 Mellékletek:
1. Konrad Sutarski Mit hozol XXI század (Püski könyvkiadó, 2021) Szerzői előszó és felhívás A mai Európa kezdi elveszíteni
eddigi arculatát, és a keresztény hit egyre inkább jelentőségét veszti, különösen
Nyugat-Európában. Megszűnni látszik vezető szerepe, melynek révén eddig erkölcsi
értelemben irányította az embereket. A világjárvány időszaka
alatt, amikor egész társadalmak fordultak önmagukba, olybá tűnhetett, mintha az
idő megállt, megfagyott volna. Mégis ennek leple alatt továbbra is szakadatlanul
érkeztek kéretlen jövevények tömegei hajókkal és lélekvesztőkkel Európába. A nyugati
országok lakossága – főleg a muszlim vallásúak miatt – növekszik, elterjednek és
terebélyesednek a kulturálisan idegen, már a saría törvények által irányított gettók.
Egyre több keresztény templomot alakítanak át mecsetté és egyre több engedményt
adnak az Allah-hívőknek. Ennek a beözönlő nyomásnak leginkább csak földrészünk keleti
fele áll ellent (kerítés Magyarország déli határán, a Visegrádi Szövetség Brüsszelnek
ellenszegülő közös fellépései). Egyúttal az alapvető biológiai
tényeket is tagadó gender ideológia az Atlanti-óceánon túlról szivárog be, és rákként
terjed egész Európában, nem kímélve a hagyományosan keresztény Lengyelországot és
Magyarországot sem. Külföldről támogatott civil szervezetek népszerűsítik, így terjednek
el az egyetemeken, az iskolákban, sőt, már az óvodásokat is igyekeznek érzékenyíteni. A hagyományos értékrend
immár széttöredezik, hogy már a keresztények se tudjanak különbséget tenni jó és
rossz között. A fentiekre való tekintettel
éreztem késztetést arra, hogy felhívást is intézzek költőkhöz és írókhoz: védelmezzük
közösen évezredes értékeinket. * * * Jelenkori küldetésünknek
meg kellene szólítani az európai nemzetek szellemi vezetőinek időközben jelentősen
kiszélesedett, teljes rétegét. Ezzel összefüggésben „az íróknak, költőknek részt
kellene venniük ezekben a küzdelmekben, ... mivel ők, a művészi alkotás folyamatában
semmivel sem korlátozott képzelőerővel eljutva egészen a lét mélységéig, és irodalmi
nyelvet, a költészet nyelvét használva mint különleges beszédmódot, amely tele van
a világnak virtuálisan átadható összetömörített kifejezőerejével és szellemi dinamittal,
éppen ők tudják legeredményesebben megmozdítani az emberek szívét és gondolkodását,
erőfeszítésre felszólítani őket." 2.
Helyzetkép mezőgazdaságunkról (Gondolatok
a vidék jövőjével összefüggésben) dr. Szabó
Zoltán CSc. A magyar vidék állapota szorosan –
de nem kizárólagosan - a mezőgazdaság helyzetének alakulásával függ össze. Ezért
a vidék helyzetének alakulását az agrárágazatra, mint a meghatározó gazdasági motorra
ható tényezők jelentős mértékben befolyásolják. E tényezők között a jelenlegi körülmények
között három kerülhet kiemelt fókuszba: Aktuális kérdések Az orosz- ukrán háború blokád alá
helyezte Ukrajna terményeinek hagyományos afrikai, és dél-amerikai partnerei felé
közvetlenül a tengeri úton történő exportját, és bár a tárgyalások eredményeképpen
ez a helyzet részben (és ideiglenesen) oldódott, a transzport áthelyeződött a szárazföldi
útvonalak igénybevételére. Ezt az is ösztönözte, hogy az EU – támogatva Ukrajnát,
és mintegy a tagsági jogot előkészítve – átmenetileg teljes hozzáférést biztosított
Ukrajnának az uniós piachoz, eltörölve valamennyi vám, kvóta és piacvédelmi intézkedést.
A döntések eredményeképpen az EU belső piacán – és nyilvánvalóan elsődlegesen a
szomszédos országokban (Lengyelország, Szlovákia, Magyarország, Románia és Bulgária)
– jelentős árcsökkenésre került sor a gabonafélék, olajos növények és a méz esetében.
A piaci zavarok abban is megmutatkoztak, hogy az említett frontországok hagyományos
piacain is konkurensként jelentek meg az ukrán termékek. Feltehető a kérdés, hogy miként lehetséges,
hogy az ukrán termékek ár-letörést eredményeztek. Az alacsonyabb ár kialakulásában
számos tényező játszik szerepet. Nem volt tehát véletlen mindezek tükrében,
hogy már az 1990-es években megfogalmazódott annak felismerése, hogy ha Ukrajna
szállítási infrastruktúrája kiépül, az az egész Európa gabonatermesztésére olyan
hatást gyakorol, amely a kevéssé gazdaságosan termelők tönkremeneteléhez vezet.
Ezt a folyamatot erősítette szintén napjainkban a műtrágya, és a műveléshez szükséges
üzemanyag fegyveres konfliktus következtében megemelkedett ára is. A magyar agrárpolitika
számára ezért jelentős kihívás annak kezelése, hogy az amúgy lecsökkent állattartás
miatt visszaeső belső fogyasztás mellett mennyire tartható fenn a jelentős exportot
feltételező szántóföldi növénytermesztés, illetve milyen módon lehet a visszaesett
állattartást fejleszteni. Párhuzamos agrárpolitikai kihívást
jelent a klímaváltozás kezelése. Bár sokáig szkeptikusan figyelték az agrártermelők
az ezzel kapcsolatos vitákat, az elmúlt esztendő alaposan ráirányította a figyelmet
az ezzel összefüggő problémákra. Bár tavaszi fagyok, nyári szárazságok évek óta
sújtják a magyar és az európai gazdákat, a 2022-es nyári európai aszály a klímaváltozás
minden eddigi csapásán túltett. Az Agrárminisztérium becslései szerint Magyarországon
a tavaly nyári aszály miatt több, mint 690 ezer hektárnyi földön, a termőterület
15 %-án veszett oda a termés. Az országnak emberemlékezet óta először kellett kukoricát
importálnia, mivel a szokásos 6,5-9,3 millió tonnához képest kevesebb, mint a fele
lett a hozam. A légköri szárazság okozta kitettséget
fokozta, hogy a csekély az öntözési infrastruktúra, és ennek is csak kb. fele üzemképes.
Így a mintegy 4,4 millió ha szántóterületből mindössze kb. 100 ezer ha-t öntözünk!
A gondokat tetézte, hogy 2022 nyarán a Tisza vízszintje a történelmi negatív rekordot
közelítette, és a Dunában is az átlagos vízmennyiség 40 százaléka folyt. Mindezek
következtében a jövőben is komoly kihívás lesz az öntözés, hiszen egyaránt fontos
lesz, honnan szerzünk vizet, illetőleg kiépülnek, üzembe lépnek- e azok az öntözőcsatornák,
amelyek legalább részben enyhítik a légköri aszály hatásait. Az öntözés kérdésének megoldása mellett
számos egyéb eszköz is rendelkezésre áll a klímaváltozás hatásainak mérséklésére,
így a szárazság iránt kevésbé érzékeny stressztűrő fajok/fajták előtérbe kerülése,
a mikroklíma javítását szolgáló erdősávok telepítése, ami természetesen elősegítheti
a vidék eddigi főként gazdaságközpontú képének emberközpontúvá alakítását is. Természetesen az eddig jelzett folyamatok
termelők általi elfogadásához megfelelő ösztönzők szükségesek, hiszen a termelés
bővítése helyett annak visszafogása, és/vagy a struktúraváltás miatt egyéni megélhetőségük,
tágabb értelemben a vidék népességmegőrző funkciója kerül veszélybe. E tekintetben
- lévén hazánk az egységesen alkalmazó agrárpolitikát folytató EU tagja – azokkal
az eszközökkel tudunk elsősorban élni, amelyek a 2023- 2027 közötti tervezési ciklusban
rendelkezésre állnak. A 2023 és 2027 közötti időszak közös
agrárpolitikája tíz fontos célkitűzésre épül. Az uniós tagállamoknak e célkitűzésekre
kellett alapozniuk a nemzeti stratégiai terveiket. Az EU által meghatározott kilenc
specifikus (3 gazdasági, 3 környezeti és 3 társadalmi), plusz egy átfogó (agrártudás
és innovációs rendszer) célkitűzés egyensúlyának érvényesülését a piaci folyamatokat
szabályozó, illetve a vidékfejlesztési rendelkezések teremtik meg. Az uniós források tekintetében ciklusonként
egyre élesebb vita folyik az agrárium, és ezen belül a gazdasági és az egyéb célok
finanszírozása körül. Ha az EU – és jogelődje – agrárcélú pénzügyi eszközeit folyamatában
összehasonlítjuk, akkor szembeötlő, hogy bár nominál értéken 40 év alatt közel ötszörösére
nőttek a források, az agrárbüdzsé a kezdeti 70%-os részesedésről 2020-ra 35 %-ra
csökkent. A jelenlegi ciklusban jelentős sikerként lehetett elkönyvelni, hogy bár
az arány tovább csökkent, de a támogatási összeg megőrizte értékét. Ugyanakkor egyértelmű
politikai szándék nyilvánult meg a tekintetben, hogy a piaci elemek súlya csökkenjen,
elérésének feltételei jobban segítsék a klímaváltozás elleni küzdelmet. Az uniós célkitűzések hangsúlyos elemét
képezik ezért az agrárpolitika „zöldítését” szolgáló elemek. A Nemzeti Stratégiai
Terv ezért egy- az EMGA és EMVA forrásokra épülő- összehangolt 5 szintű „Zöld felépítmény”-t
tartalmaz, amely révén az I. pilléres források lehető legtöbb termelőt a lehető
legtöbb hektáron segítik egy racionális agro-ökológiai alapprogramon keresztül a
célkitűzések teljesítésében. Erre épülnek azok a II. pilléres (EMVA) agrár-környezeti
és klíma beavatkozások, amelyek a gazdálkodók
területi és kihívás különbségeit figyelembe véve nagyobb célzottságot, és hosszabb
elköteleződést tudnak biztosítani számukra. Határozottan állítható, hogy a Nemzeti
Stratégiai Terv vidékfejlesztési elképzelései jelentős mértékben előmozdíthatják
a klímaváltozás okozta problémák kezelését, amely kormányzati szándékokat az is
megerősíti, hogy míg az előző tervezési ciklusban az egységnyi uniós EMVA forrás
mellé annak egyharmadát biztosította a hazai költségvetés, addig az új ciklusban
ez négyszeres magyar társfinanszírozást jelent! A szemléletváltás jelző pénzügyi hozzájárulás
magában foglalja azt is, hogy miként tekintünk az ágazatra. Gyakran összemosódik
a mezőgazdaság/ agrárgazdaság/ élelmiszergazdaság fogalomkör. A fogalmi használat
meghatározza azt is, mit tekintünk a hangsúlyosnak a termelők, és a vidék jólétének
eléréséhez. A mezőgazdasági megközelítés – amely uralkodó szemlélet – leegyszerűsítve
abból indul ki, hogy a növénytermesztés és az állattenyésztés olyan helyzetét kell
elérni, amely megteremti a gazdálkodók biztos megélhetését, és ezáltal a társadalom
többi tagja számára az élelmezésbiztonságot, valamint az exportpiacot ellátó termelést.
Az agrárágazati szemlélet ugyancsak a termelői érdekből kiindulva annyiban tér el
ettől, hogy figyelembe veszi a termelés egyéb szereplőinek (input ellátók, bankok,
piaci szereplők stb.) szempontjait is. Az élelmiszergazdasági megközelítés ugyanakkor
a termelőtől a fogyasztóig terjedő teljes láncolat („from farm to fork”) érdekegyensúlyának
igényéből indul ki. Valószínűsíthető, hogy az uniós források körüli vitákra is tekintettel
a vidék fejlődése és népességmegtartó erejének fokozása érdekében egyre határozottabban
ez utóbbi irányba indokolt fordítani a hazai stratégiai elképzeléseket. Az arányaiban bővülő nemzeti forrás
jól mutatja, hogy az egyébiránt kötött agrártámogatási rendszerben van nemzeti mozgástér.
Ugyanakkor azt is tudomásul kell venni, hogy bár a magyar élelmiszergazdaság a hazai
gazdaság hozzáadott értékének 6 %-át, kibocsájtásának 8%-át képviseli, ez az uniós
szinten mindössze 2 %, azaz mind nemzeti, mind EU szinten az ágazat nem meghatározó
súlyú. A viszonyszámok tükrében különösen fontos ezért, hogy a jövőt alaposan megfontolt,
a nemzetközi trendeket, és a hazai lehetőségeket ötvöző stratégiai elképzelések
mentén alakítsuk. Van-e stratégia? A stratégia kialakítása során elsődlegesen
azt kell megvizsgálnunk, hogy az ágazat jövője tekintetében kizárólag a gazdasági
szempontokra fókuszálunk, vagy ennek optimalizálása helyett kompromisszumra törekszünk
a társadalmi szerep érvényesülése érdekében. Másként megfogalmazva a mezőgazdasági
termelés maximalizálása helyett teret adunk-e az emberarcú vidéki tájak kialakulásának,
megteremtve pl. más kiegészítő foglalkoztatási struktúrák (turizmus, és más kapcsolódó
szektorok) meghonosodását? Fel kell tenni a kérdést, hogy továbbra is abból induljon
ki a piaci rendszerünk tervezése, hogy megtermeljük a gabonát, és az exportpiac
majdcsak felveszi a többletet, vagy kiindulunk az élelmezésbiztonság önállátási
szintjéből. Fel tudjuk-e oldani a vidék és a város között fennálló jelentős műszaki,
és humán infrastrukturális különbséget, hogy a fiatal generáció megtalálja az egzisztenciális
biztonságát a vidéki térségekben ? A vidék jövője szempontjából fajsúlyos
kérdés, hogy mindezt milyen birtokstruktúrával képzeljük el. Ma hazánkban a mezőgazdasági
terület kétharmada 500 ha-nál nagyobb birtoktestet jelent, mindössze mintegy 6 %-ot
képviselnek az 50 ha-nál kisebb birtokok. Ez utóbbi birtokméret az EU átlagában
32 %-ot képvisel. Az elmúlt évek folyamán az 500 ha fölötti birtokok súlya valamelyest
csökkent a 100-300 ha birtokok javára, ugyanakkor a versenyképességi szempontok
alapján nehezen képzelhető el az 50 ha- nál kisebb gazdaságok területének jelentős
bővülése, pedig a vidék népesség megtartása szempontjából ez lenne a kívánatos.
Ugyanakkor az is egyértelmű, hogy a hatékonyság növelő technológiai fejlesztési
irányok (precíziós művelés, digitalizáció) ez ellen hatnak. Az ágazat strukturális helyzete is
felvet stratégiai kérdéseket a vidék jövője szempontjából. Magyarország története
során már a középkortól, de különösen a XIX. század végétől kezdődően mindig épített
arra a gazdasági potenciálra, amelyet hazánk termőterülete jelentett. Természeti
adottságaink alapján a gabonatermesztés feltételei hosszú évek átlagában kiválóak,
így a rendszerváltozás előtti évtizedben már kiépült termelési rendszerek egy stabil
gabona/ hús vertikum kialakulását tették lehetővé. Ebben az időszakban a magyar
agrárágazat mintegy kétszer annyi mezőgazdasági tereméket állított elő, mint amennyi
a belső lakossági igény volt. Ezzel Magyarország a KGST-n belül meghatározó agrár-
exportőrré vált, de kialakultak a környező nem szocialista országokkal is a termény
kereskedés kapcsolatai. Ugyanakkor az exportunkat az jellemezte, hogy az főleg mezőgazdasági
terményből, és nem feldolgozott termékből állt, amelynek eredményei elfedték azt
a versenytársaink által jelzett kényszert, és késztetést, hogy az agrár szemléletből
az élelmiszergazdasági szemlélet irányába kell elmozdulni. A szántóföldi termelés,
és a ráépülő állattartás közvetlen sikeressége mellett a kertészeti kultúrák (az
almatermésűeket leszámítva) a belső ellátásra koncentráltak. Az ágazatban elterjedt
ú.n. részes művelés, valamint a háztáji gazdaság a vidéki népesség gyarapodásában,
megélhetésének javulásában 1990-ig meghatározó szerepet játszott. Az integrációs
kapcsolatok ezután történő szétesése a kertészeti ágazat hanyatlásához vezetett,
a rendszerváltás idejéhez képest pl. mintegy 20 ezer ha-ral csökkent a gyümölcstermesztés
területe, igaz, hogy az ültetvények megújultak, azonban termelői közösségek létrehozásának
kísérletei nem eredményezték az új struktúra integrációs rendszerének kialakulását.
A bevezetésben részletezett versenyképességi, és ökológiai kérdések ráirányítják
a figyelmet arra, hogy érdemes a kertészeti ágazatra fokozottabb stratégiai figyelmet
fordítani. Jó példa volt erre, hogy Lengyelország az EU csatlakozási dokumentum
aláírása érdekében kiharcolt plusz forrását a termelői szervezetek megerősítésére,
korszerű tárolási technológiájuk fejlesztésére fordítva ma már az európai zöldség-gyümölcs
piac domináns szereplőjévé vált, elősegítve a vidéki népesség anyagi biztonságát.
Ez a példa arra is rámutat, hogy az
agrártermelésre (is) épülő vidékfejlesztés sikeressége az integrációs kapcsolatok
nélkül a globális piacokon (az EU belső piaca is az!) nem érhető el. Ha a vidék
helyzetét vizsgáljuk, akkor ugyanakkor nem mindegy, hogy ez az integráció kinek
az érdekeit helyezi előtérbe. Az 1980-as évek magyar integrációs modellje (az integrátor
komplett technológiát, és termelési eszközöket, anyagot biztosított a termelőnek,
avagy a TSz a tag kézi munkaerejét vette igénybe) a privatizáció „jóvoltából” bizonyos
mértékben ma is tovább él. Az az európai modell, amely a régi
tagállamok birtokszerkezetéből adódóan a termelők szövetkezeti integrációja, azaz
egy - alulról a piac felsőbb szakaszának elérését szolgáló – egyenrangú együttműködés,
még az EU termelői szervezetek létrehozását segítő támogatása ellenére sem érte
el a kritikus volument. Ennek hátterében az is jelentős szerepet játszik, hogy a
hazai jogalkotás a szövetkezeti jog tekintetében az új Ptk. megalkotásával, megengedő
(diszpozitív) szabályozásával gyengítette a szövetkezetek gazdasági társaságoktól
való egyértelmű különállóságát. Bár a szövetkezeti törvény közelmúltban történt
módosítása a nemzetközi szövetkezeti alapelveket beemelte a magyar jogba, a részletszabályok
említett megközelítése, és a minimális taglétszám csökkentése a szövetkezeti összefogás
lényegének, a jelentős létszámú kisegzisztencia hatékony együttműködésének kereteit
nem mozdította elő. Ehhez a szövetkezetek olyan „sui generis” szabályozása szükséges,
ami - a vidék felemelkedését elősegítő társadalmi közhasznukat elismerve - kiemelt
kedvezményeket nyújt ezek létrehozására, és működésére. Záró gondolatok A problémák kezelése feltételezi a
távlatokban való gondolkodást hazai, és EU szinten egyaránt. Jó példa erre a bevezetőben
említett orosz- ukrán konfliktus következményeinek kezelése. Amint azt már hangsúlyoztuk, a vám
eltörlésével az ukrán mezőgazdasági termékek számára lényegében bekövetkezett az
az állapot, mintha Ukrajna az EU belső piacának tagja lenne. Azt ugyan sikerült
kiharcolnunk, hogy átmenetileg Magyarország nem lehet célállomása e terményeknek,
ám az ukrán termények ár-letörő hatását nem sikerült teljes mértékben kivédeni,
mivel más tagországokban érvényesülő árcsökkenés hatással van a magyar viszonyokra
is. Ezért tartjuk hosszútávon pl. kritikusnak, hogy a magyar agrárstratégia milyen
gyorsan képes a gabona/hús vertikumot hatékonyabbá tenni, illetve alternatív termékpályát,
foglalkoztatást nyitni a vidéki térségben élőknek. Versenyképességi hátrányaink gyökerének
tekinthető, hogy az ágazati beruházások aránya az elmúlt támogatási ciklusban is
lemaradt az uniós átlagtól. Ráadásul ezekből a beruházásokból - vidékfejlesztési
aspektusból nézve, és eltérően az említett lengyel példától - elenyésző rész valósult
meg közösségi keretek között, zömük egyéni szintű, illetve nagyvállalkozás szintű
fejlesztést szolgált. Kivételt e megközelítés alól a LEADER projektek jelentettek,
amelyeknek kötelező mértékét (5 %) egyébiránt az EU jogszabályban előírta. Jellemző
a hazai „policy” megközelítésre, hogy a korábban említett termelői közösségek létrehozását
szolgáló források pl. az EMVA források 2,3 %.-át képviselték… Azt már csak a jövő
tekintetében szükséges megemlíteni, hogy ugyan a mostani ciklusban a stratégiai
terv szerint a LEADER támogatások aránya nem változik, ugyanakkor a termelői szervezetek
támogatására a források mindössze 0,4 %-át tervezik, miközben a politikai nyilatkozatok
arról szólnak, hogy ösztönözni kívánják a termelői összefogásokat…. Ha a klímaváltozással összefüggő intézkedések
előző időszakban rendelkezésre álló forrásait vizsgáljuk, az állapítható meg, hogy
a vidékfejlesztési források közel 30 %-a irányult az agrár-környezetgazdálkodásra,
ökológiai gazdálkodás fejlesztésére, természeti kincsek megőrzésére. Az új támogatási
ciklus is jelentős forrásokat szán e problémakör kezelésére. A vidékfejlesztési
források 38 %-át agrár-környezetvédelmi intézkedések megvalósítására, 8 %-át az
ökológiai gazdálkodás fejlesztésére, 5 %-át pedig a – több mint 400 ezer hektáron
elterülő – Natura 2000 uniós program alá tartozó területek védelmére fordítja. Az
ökológiai támogatások és programok révén Magyarország 2027-re az ökológiai gazdálkodás
alá vont területek nagyságának megkétszerezését tervezi. Ugyancsak a klímaváltozás
határinak kivédésére szolgál az, hogy az öntözési közösségek támogatására több mint
100 milliárd forintos keret áll majd rendelkezésre. Talán a bevezetőben részletezett
területek közül leginkább e témában érzékelhető határozott ágazatpolitikai cselekvési
szándék a vidék jövőképének átalakítására, az élhetőbb vidék megteremtésére. 3. Az iskola. A Bécsi Naplóból „Mikor a világ megtelik kegyetlen
indulatokkal, maradhat-e teljesen közömbös egy nép? Ki a felelős: a magyarság, mely
mindig mértéket tartott, és szerezni nem akart, csak megőrizni; vagy azok a szándékok
és indulatok, melyek megtöltötték az emberiség egyetemének lelkét a kegyetlenség,
a korlátlan és fékevesztett támadó szellem önkívületével?” - teszi fel a kérdést Márai
Sándor. Válasza: „vizsgáljunk meg mindent”, s a felelősség kérdésének vizsgálatánál
„nem vádolunk másokat, és nem kérünk számon idegeneken semmit. De bizonyítani akarjuk,
hogy jogunk van megmaradni.” Az európai
és sajátosan magyar értékekeink közös kincsünk a Kárpát-medencében több mint ezer
éve. Közös európai örökségünk: az antikvitás, a római jog és a kereszténység. Ezek
közvetítésének elsődleges színhelye az egyház és az iskola. Sajátosan magyar
örökségünk elődeink példája: hite, kötelessége, felelőssége. Jó lenne, ha felismernénk,
hogy a legnagyobb szükség: megmaradni. Ez feltételezi a cél ismeretét, a hozzávezető
út lehetőségeit, s végsősoron az egyetértést, a közmegegyezés felelősségét.
Ehhez szükséges Szent István erőssége, amit fiának örökül hagyott: „ Hallgasd,
fiam, a te atyádnak erkölcsi tanítását, és a te anyádnak el ne hagyd oktatását…”Sys
honestus! Légy becsületes, cselekedj tisztességgel!” A szabályok – normák
betartása eredményezi a fegyelmezett embert!
Popper Péter ezt a következőképpen fogalmazta: „A belső fegyelem megtart, mint
testet a csontváz. A külső fegyelem páncél: véd és akadályoz.” Miért fontos
ez különösen napjainkban? Mert a gátlástalan ego erősödik. Joseph Ratzinger
bíboros pápaként 2005-ben fogalmazta meg azt a valóságot, amit Ő már látott. „Ma
gyakran minősítjük fundamentalizmusnak, ha valakinek az Egyház Krédója szerinti
tiszta hite van. A relativizmus ugyanakkor az egyetlen elfogadható magatartásnak
tűnik a mai elvárások szerint. A relativizmus viszont abban áll, hogy az ember hagyja
magát ide-oda rángatni és „minden ideológiai széltől elsodortatni. Egy olyan
relativizmus diktatúrája felé megyünk, amely semmit sem ismer el bizonyosságként,
és végső kritériumnak semmi mást nem tart, mint saját egóját és saját vágyait.” Vajon láttuk-e
ezt mi mindnyájan oktatók, nevelők, tanárok és szülők, azok, akik az értékek
és a kultúra közvetítésére vállalkoztunk Kárpát-medencében. Ennyire biztosan
nem! De ma is igaz
Pokorni Zoltán oktatási miniszternek a Magyar Nemzet hasábjain közölt üzenete
az új évezred küszöbén., amikor a millennium alkalmából értékelt, és célokat, kihívásokat
fogalmazott meg. „Az oktatás szerepe felértékelődött az elmúlt évtizedben… Az
oktatás közüggyé vált. Nem a pedagógusok, vagy az értelmiségiek magánügye csupán,
hanem olyan kérdés, amely mindenkit foglalkoztat, mert gyermekeink boldogulását,
sikerét és rajtuk keresztül az egész társadalom sikerét és gazdasági jövőjét határozza
meg". Az oktatás
célját és tartalmát érintő kihívásoknál tette fel a kérdést, hogy vajon „szemben
áll-e a az oktatás hagyományos kultúra- és értékközvetítő szerepe a jelen gazdaságára
és társadalmára érzékeny oktatáspolitikával.” Minő bölcsesség a válasza: „Meggyőződésem,
hogy nem.” A kettő harmóniájának megtalálása a kihívás, vagyis az elvárás, hogy
a kompetenciák fejlesztésére koncentráljon az iskola, s nem az átadandó ismeretek
közlésére. Mennyire megvalósíthatóbb lenne a máig meg nem oldott kihívás, ha magyarul
beszélnénk, s a kompetencia helyett a használható/alkalmazható tudás kifejezést
használnánk, ami természetesen nem volt ismeretlen elődeink oktatáskultúrájában
sem. Az új
évezred kihívásaként hangsúlyozza Pokorni Zoltán az élethosszig tartó tanulásnak,
a folyamatos megújulásnak a szükségességét az élet minden területén, de különösen
fontos ez a tanári pályán: „Az elvárások változása megköveteli tőlünk, hogy a fiatalok
tényleges tudásának és képességeinek ismeretében végezzük munkánkat. Arra ösztönöz,
hogy a gyerek szükségleteiből, irányultságából, motivációiból induljunk ki.” Tehát
alapvető feladat a gyermek megismerése külön-külön. A szaktudományi felkészültség
mellett, azonos értékként kell, hogy megjelenjen a tanár személyisége: „képes-e
együttérzésre, empátiára, képes-e együttműködni tanár kollégáival, diákjaival.”
Az emberi minta a legfontosabb a sokféle tanterv, fejlesztési elképzelés mellett.
Hogy a nemes célok megvalósuljanak, azt egyetlen tény dönti el: „ki áll a gyerek
mellett az osztályteremben, az egyetemi előadóban.” Igaz.
S ki segít? A pedagógus munkáját ismerő irányító, ellenőrző oktatási miniszter,
s a Hóman Bálint által bevezetett szakfelügyelői rendszer. Ez utóbbi feladata
nélkülözhetetlen, mert minden pedagógus joga, hogy munkáját szakember segítse
és elismerje, másképpen kiszolgáltatott. S a megoldás: az összefogás! Továbbra is célunk, hogy
felhívjuk a figyelmet minél szélesebb körben a hiteles tényanyagok ismeretének szükségességére;
a kiváló tudós tanárok munkájának, példájának követésére; valamint segítsük a tudomány
művelését vállaló fiatalok, hallgatók munkáját annak felismerésében is, hogy a jövő
formálásához nélkülözhetetlen a múlt ismerete, elfogulatlan értékelése, a generációk
párbeszéde. S mi
a feladatunk Széchenyi szavaival? „Tőlünk függ minden, csak akarjunk. S nem lelki,
testi s országbeli javaink dicsérete emelheti fel hazánkat, hanem hátramaradásaink
s hibáink nagylelkű elismerése, s azoknak férfias orvoslása. Annyi Jó s Nemes van
bennünk, hogy a jónak mértéke könnyen levonja annak kisded súlyát, ami még hátra
van.” 2023. május
19. Dr. habil. Kováts-Németh Mária CSc
11.50. Az iskola (Prof.dr.Kováts-Németh Mária vitaindító írása
a Bécsi Naplóból mellékelve)